KLAGOMÅL

KLAGOMÅL

Klagomålshantering

Om du som kund är missnöjd med någon av Placeringsekonomernas tjänster är det viktigt att du kontaktar oss för att framföra dina synpunkter. Bolaget har riktlinjer för hantering av klagomål enligt FFFS 2018:10. I första hand bör du kontakta din rådgivare eller den som tillhandahållit tjänsten. Om du som kund inte är nöjd med svaret du fått kan du kontakta Placeringsekonomernas klagomålsansvarige.

I lag 2018:1219 om försäkringsdistribution till konsumenter finns även regler gällande skadestånd. Observera att du som konsument, för att kunna ta tillvara din rätt till skadestånd enligt denna lag, måste informera förmedlingsbolaget att du att rådgivningen orsakat dig ren förmögenhetsskada. Detta måste ske inom skälig tid från det du märkt, eller borde ha märkt, att skada har uppkommit. Enbart ett minskat värde på en placering anses normalt inte vara skadeståndsgrundande.

Kundklagomålsansvarig 
Anders L Carlsson

08-661 13 15

Nybrogatan 34
114 39  STOCKHOLM

Klagomålsansvarig investeringsrådgivning:

Garantum Fondkommission

Att: Peter Hammargren

Box 7368

Smålandsgatan 16

103 90 STOCKHOLM

Klagomål ska besvaras snarast möjligt. Om klagomålet inte kan besvaras inom 14 dagar kommer du inom nämnda tid få ett skriftligt besked om handläggningen av klagomålet samt när ett svar kan förväntas komma

Hänvisning och vägledning

Om du som kund inte är nöjd med bolagets besked beträffande klagomålet kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Anmälan till ARN måste göras senast sex månader efter att Placeringsekonomerna lämnat slutligt besked i frågan. Det omtvistade beloppet ska vara minst 2 000 SEK för att ARN ska kunna pröva frågan.

Om tvist uppstår finns alltid möjlighet att få den prövad i allmän domstol.

Vid allmänna frågor om finansiella produkter eller vid behov av stöd i samband med klagomål kan du som konsument vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå eller Konsumenternas bank- och finansbyrå för råd och hjälp.

Om du inte är nöjd med beskedet från Kundklagomålsansvarig kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Anmälan till ARN måste göras senast sex månader efter att Kundklagomålsansvarig lämnat slutligt besked i frågan. Det omtvistade beloppet ska vara minst 2 000 SEK för att ARN ska kunna pröva frågan.

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon 08-555 017 00
Allmänna reklamationsnämndens hemsida

Tvistelösning

Om tvist uppstår med anledning av detta uppdrag finns det alltid möjlighet att få den prövad i allmän domstol (tingsrätt). För att inte förlora din rätt till ersättning ska du ha väckt talan vid domstol inom tre år från det att du fått veta att fordringen kunnat göras gällande och i vart fall inom tio år från det att fordringen tidigast hade kunnat göras gällande.

Allmänna frågor

Vid allmänna frågor om finansiella produkter eller vid behov av stöd i samband med klagomål kan du som är konsument vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå eller Konsumenternas Bank- och Finansbyrå för råd och hjälp.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon 08-22 58 00
Konsumenternas Bank- och finansbyrås hemsida

I många kommuner finns också kommunal konsumentvägledning.